Marka, dobre imię marki w Internecie

Marka, dobre imię marki w Internecie

Marka, dobre imię marki w Internecie
10 lipca
16:27 2014

Marka, dobre imię, sytuacje kryzysowe i PR w Internecie

Tytułowa marka, coraz częściej ostatnio również w Polsce nazywana brandem czy trade markiem, to według definicji Wikipedii to znak określający producenta, tj. nazwa lub symbol graficzny (znany także jako znak towarowy) umieszczany na produktach lub innych wyrobach należących do brandu. Stosowany jest w celu ochrony przed nielegalnym naśladowaniem czy tworzeniem podróbek, a także podszywaniem się i wykorzystywaniem wizerunku. Nasz dzisiejszy temat traktowany jest jako rodzaj świadectwa – stanowi swoisty „podpis” i gwarantuje odbiorcy jakość, jaką producent obiecuje i stara się zapewnić.

Brand jako zbiór wartości funkcjonalnych i emocjonalnych

Definicję brandu/trade marku/marki w rozumieniu książkowym mamy już za sobą. Teraz przybliżmy najważniejsze stanowiska ekspertów. Nie brak opinii, że personifikacja marki (nawet nie w dosłownej postaci, takiej jak ludzik Michelin czy Święty Mikołaj z reklam Coca-Coli) to niezbędny element sukcesu. Marka musi mówić, kim jest i co sobą reprezentuje. Podkreślić w sposób dosadny, ale nieprzesadnie bezpośredni, że chce trafiać właśnie do tych osób, do których kierowane są działania marketingowe. Ludzie nie chcą kupować produktów „niemarkowych” – zostało to już tak głęboko zakorzenione w świadomości społeczeństwa, że wątpliwym wydaje się jakakolwiek szansa na wyjście z tego błędnego koła.

Swoją markę stworzyć można jako:

  • Nową
  • Naśladującą i odwołującą się do bardziej znanych marek
  • Wspinającą się po plecach innej marki, tj. tworzyć pod cudzą marką w celu zbudowania swojej

Jak zatem tworzy się markę?

Najważniejsze elementy potrzebne do stworzenia żywej marki można podzielić na cztery grupy:

  • Materiały i jakość – musimy przedstawić potencjalnym klientom/użytkownikom jakie funkcjonalności niesie nasz produkt lub usługa. Dlaczego powinni wybrać właśnie nas i jak wybijamy się na tle konkurencji.
  • Styl – ludzie żyją emocjami w każdej chwili swojego życia i chcąc tego czy nie, nawet podświadomie odbierają reklamy, marki czy produkty pod kątem emocji. Emocje zaś da się poprowadzić po tym torze, po którym trzeba iść w celu zakupu lub skorzystania z oferty. Ustalmy, jakie emocje ma przyciągać, oraz tworzyć nasza marka i konsekwentnie budujmy jej styl.
  • Znaczenie marki – czyli kto ma się z nią identyfikować i kto ma po nią sięgać. Ma to bezpośredni związek z budowaniem opinii na temat materiałów, jakości oraz emocji bijących od naszej marki, choć wszystkie wcześniej (i później) wspomniane cechy sprowadzają się do jednego. W tym przypadku należy jednak skupić się na analizie grupy odbiorców i poznaniu ich od podszewki.
  • Cena i konkurencja – materiały, styl i jakość muszą łączyć się z ceną, a całe to spektrum rzecz jasna z innymi graczami na rynku, których celem również (tak jak naszym) jest pozyskiwanie jak największej liczby klientów. Na odpowiednie dostosowanie cen do jakości oraz konkurentów na rynku pozwoli nam analiza rynku i kosztów produkcji czy promocji.

A wszystkie te 4 grupy łączą się na samym końcu w jedną – najważniejszą. Element, który krótko opisuje to, czego potrzebuje marka i co w zasadzie każda z nich chce osiągnąć, jest po prostu jej dobre imię. Marki które na samą myśl przynoszą pozytywne emocje, wspomnienia i skojarzenia, a także bezpośrednio (w wyniku tych poprzednich efektów) mówią ich fanom – „skoro tak dobrze Ci się kojarzy – skorzystaj jeszcze raz!”. Właśnie to chcemy osiągnąć. To powinno być naszym celem.

Zarządzanie marką jako filozofia zarządzania – dlaczego warto tak podchodzić do swojej marki?

Dobre marki to nie tylko gigant na rynku, którego należy się bać. To także przykład, autorytet i… cel do przegonienia! Nie bójmy się czerpać wzorców od tych większych tylko dlatego, że są więksi. Doświadczenie i upubliczniane przez duże marki działania, a także podejście marketingowe może nam bardzo pomóc w budowaniu naszego własnego brandu jak na infiniticentrum.pl.

Powiązane artykuły

0 Komentarzy

Brak komentarzy!

W tej chwili nie ma żadnych komentarzy, czy chcesz je dodać?

Napisz komentarz

Napisz komentarz

<

szesnaście − 2 =